Domeinhandel en websites kopen en verkopen

Als ik eind jaren negentig had geweten wat ik nu wist, had ik vele domeinen gekocht. Maar ja, dat is altijd achteraf praten.

De waarde van een domeinnaam

Er zijn een hoop mensen die veel geld hebben verdiend aan het registreren en verkopen van domeinnamen. Het is echter moeilijk een prijs aan een domeinnaam toe te kennen. Het is een kwestie van wat de gek er voor geeft. Wanneer er al een website op de domeinnaam zelf staat, is het nog moeilijker inschatten wat het waard is. Het is gebruikelijk om 8 tot 10 keer de inkomsten van een website te betalen, maar het gaat natuurlijk om het potentieel. Zo leverde “shoppen.nl” in 2008 45.000 € op. Ik weet eerlijk gezegd niet of die ooit live is geweest, maar er staat nu “live vanaf 2013”!

Over het algemeen kun je zeggen dat een goede domeinnaam voldoet aan de volgende eisen:

  • Is eenvoudig te onthouden door internetgebruikers;
  • Is niet te lang;
  • Geeft aan wat het is zonder dat iemand de website ooit heeft gezien;
  • Speelt in op het zoekgedrag in zoekmachines;
  • Is eenvoudig te spellen.

Verder wordt de waarde bepaald door:

  • Het aantal bezoekers (vraag zeker naar statistieken!);
  • De eventuele website die erachter hangt;
  • De vindbaarheid en positie in Google.

De domeinnamen met .com extensies zijn over het algemeen het meeste waard, vooral wanneer het domein ook Engelstalig is. Een Nederlands woord in combinatie met een .com extensie is vaak weer minder interessant vergeleken met een engels woord in combinatie met een .com extensie. Tegenwoordig heb je ook extensies als .eu en .info, waarbij vooral de laatste het m.i. beter doet.
Als het je puur om de vindbaarheid in Google gaat, dan scoren de .org en de .net ook erg goed.
Kortere domeinnamen zijn vaker ook interessanter ten opzicht van de langere domeinnamen.

Met of zonder streepje (-)

Zoals je misschien al door hebt, zijn de domeinnamen met .com en .nl als extensie niet meer zo makkelijk te verkrijgen als voorheen. Veel generieke tweewoordendomeinen zijn al bezet. De tweewoordendomeinen met een streepje (‐) zijn iets minder moeilijk te verkrijgen. Men gaat er vanuit dat het streepje waarde van een domein vermindert, omdat het veel minder makkelijk te onthouden is en veel moeilijker te communiceren. Stel je maar eens een radiocommercial voor waar ze mijn domeinnaam in aanprijzen…
Dit hoeft echter niet zo te zijn. Er wordt zelfs beweerd dat de (‐) beter worden gevonden in Google. Er zijn meerdere tests uitgevoerd waarin domeinnamen met en zonder (‐) door Google worden geïndexeerd.
In de meeste gevallen worden de domeinnamen met streepje beter gevonden. Ook kan het in sommige gevallen eenvoudiger te lezen zijn, wanneer de verschillende woorden van elkaar worden onderscheiden door een (‐). Google zelf (Mat Cutts) zegt dat het hun niets uitmaakt.

Branding

Het is moeilijk om een domein te vinden met de juiste keywords aangezien bijna alle domeinnamen bezet zijn. Het is dus een goed idee om aan “branding” te doen i.p.v. een domeinnaam met keywords.
Verzin een unieke naam die “catchy” is zodat de naam makkelijk te onthouden is. Unieke namen zullen eerder onthouden worden dan namen met keywords erin die al vele malen in andere domeinnamen voorkomen.
Op deze manier komt het er in feite op neer dat je een merk aan het opbouwen bent oftewel “branding”. Google of eBay zijn geen beschrijvende namen, maar hebben onderhand echt een merk opgebouwd, oftewel branding. Denk ook aan “Twitter”, zegt heel weinig tot niets, maar heeft nu een enorme marktwaarde.
Bedenk wel dat branding normaal gesproken een hele kostbare en tijdrovende zaak is. Uiteraard kun je tegenwoordig via social media veel sneller een brand opbouwen dan vroeger, maar toch.

Waar kun je domeinen en websites kopen en verkopen?

Een grote internationale domain ‘broker’ is bijvoorbeeld www.sedo.com of sedo.co.uk. Als je een domeinnaam hebt dan kun je  hem daar aanbieden. Pas als het domein verkocht wordt moet je een vergoeding betalen aan sedo.com. Indien je een passende domeinnaam zoekt kun je in de database kijken. Er worden daar ook veel Nederlandse domeinen aangeboden.
Een andere partij die in Nederland veel domeinen in zijn bezit heeft is www.idprof.nl, maar je kunt beter terecht op www.sitedeals.nl. Daar kun je ook websites kopen en verkopen.
Als je een interessante website hebt met een interessante domeinnaam word je zelf ook vaak benaderd. Ik heb een aantal interessante websites in de afval niche en een heb ik er inmiddels verkocht (voor 1.500 euro). Een andere  wilde ik 5.000 euro voor hebben, omdat ik daar 5.000 euro in een jaar mee had verdiend, puur aan affiliate inkomsten, en omdat daar nog vee lmeer uit te halen was. De geinteresseerde vond dat teveel en inmiddels is de site enkele posities gezakt in Google (hij stond op een voor een belangrijk zoekwoord) en dus is de site nu veel minder waar. Zo zie je dat timing ook heel erg belangrijk is.

Ik heb nog een hele hoop domeinnamen waar ik ooit blogs op had willen zetten. Ik denk dat ik die nu ga verkopen. Ik heb nog veel meer info voor je over handel in domeinnamen. Ik heb namelijk een ebook gekocht voor € 9,50 (echt een koopje), waarin je precies wordt uitgelegd hoe je heel makkelijk goed geld kunt verdienen met handel in domeinnamen. Alles wordt tot in de puntjes uitgelegd.

Je kunt er hier meer over lezen.

Vind je dit artikel interessant en wil je het delen? Klik dan hieronder.

Auteur: Jos Houben

Dit artikel is geschreven door Jos Houben. Jos Houben is eigenaar van deze weblog en gefascineerd door internet marketing en door geld verdienen op internet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *